מה יש להם עם חומוס?!

ב

אני לא אשכח את הפעם הראשונה שהלכתי פה לסופר ונגלה לעיני מקרר החומוס.
כן, מקרר שלם לחומוס. בארה"ב.

זיכרון הילדות שלי מחומוס מסתכם בחומוס מעשי ידיה של סבתי (ז"ל) ואמא שלי.
החומוס היחיד שהיה בקופסא היה חומוס של "מי-ומי" (שעדיין לא מצאתי משהו שמשתווה אליו), וכשההורים שלי היו עושים על האש עם חברים היינו נוסעים ל"לסלטי משני" ברמת אליהו, ראשון לציון.

עם השנים חצה החומוס את הקווים מחומוסיות אותנטיות והגיע למדפי הסופר.
הכניסו בו כל מיני חומרים כדי להאריך את חייו על המדף ובמקרר. זאת בערך הנקודה שאני הפסקתי לאכול חומוס מקופסא.  מלבד העובדה שאני חושבת שזה לא טעים, כמו חומוס אמיתי שנעשה בחומוסיה, אחרי השירות הצבאי סבלתי ממיגרנות והרופא המליץ לי להפסיק לאכול מספר דברים, ביניהם חומוס מקופסא. לא יודעת למה, אולי בגלל אותם חומרים משמרים אבל זה עבד, המיגרנות פסקו.

כשרציתי חומוס, הייתי הולכת לחומוסיה ודופקת (כן דופקת, כי אין מילה אחרת שמתאימה לזה) מנה של חומוס- מסבחה או חומוס-פול, וככה למדתי להעריך מנה טובה של חומוס ויותר מכל את כוחה של הטחינה, זאת שקובעת את הטון של החומוס, את המרקם, את הטעם, וזאת שבלעדיה חומוס הוא לא חומוס.

20160710_142903

ואז עברתי לארה"ב.
אני מודה, כשעברתי לפה לפני שנתיים וחצי, לא ידעתי שחומוס חצה את גבולות האוקיינוס היישר לרשתות סופר מוכרות בארה"ב. בעבר אם היית רוצה ממרח חומוס בקופסא היית צריך לנסוע לרובע יהודי או לאזור ישראלי כדי למצוא חומוס של שטראוס או צבר. היום, יותר נכון, לפני כמה שנים הפך החומוס לכל כך דומיננטי בתרבות האמריקאית עד כדי איבוד שליטה מוחלט. אמיתי. אני לא צוחקת.

כאשר אתם מתקרבים לאזור מקרר החומוס בסופר , החלוקה היא למדפים לפי חברות הייצור, המובילה היא SABRA (חומוס אחלה). זה הולך ככה:
חומוס רגיל
חומוס עם פלפלים קלויים (במילים אחרות "עם סחוג")
חומוס עם עגבניות מיובשות
חומוס עם שום (כי חומוס בבסיס שלו הוא בלי שום?)
חומוס עם לימון (כי חומוס בבסיס שלו הוא בלי לימון?).

עד פה נשמע מוכר אה? בנקודה הזאת הם לקחו את זה צעד אחד רחוק מידי:
חומוס משעועית שחורה (Black beans hummus)
חומוס אדממה – כן החומוס בצבע ירוק!
חומוס פפריקה- כן החומוס אדום!
חומוס אבוקדו- (סמיילי מקיא)
חומוס אורגני – תהרגו אותי עכשיו
ושיא השיאים שהיום גרם לי לדמעות ולכאב בטן – חומוס שוקולד.

img_20170219_091708_109

אני אשאל אתכם ככה, איזו מסעדה מפוארת , נחשבת, מציעה בישראל חומוס כמנה ראשונה? אף אחת.
פה, אם זאת מסעדה שרוצה להראות כמה היא מתוחכמת, מתנשאת והשף שלה חושב מחוץ לקופסא, יש חומוס בחלק של המנות הראשונות.

כל פעם שאני יוצאת למסעדות פה עם אמריקאים, בין אם זה דייט עם בחור או יציאת בנות, הם פותחים את התפריט,"שיואו הגר, יש חומוס בתפריט, חייבים להזמין".
"אני מכינה חומוס בבית, אני לא צריכה לאכול גם פה", אני עונה.
דממה. ואז הם שואלים:
"את מכינה חומוס בבית??????????????"

כן, אני והחברים הישראלים שלי ואני מניחה שישראלים רבים אחרים מכינים חומוס בבית. כל פעם שאני מכינה, השותף האמריקאי שלי משתאה לאור ההצלחה. " אני לא מבין איך את מכינה את זה". הוא גר איתי כבר שנה והוא עדיין לא הפנים את סוד הטחינה. אין לתאר.
(הוספתי מתכון למטה).

20150612_193625

למרות כל הטרוניה שהבעתי פה על התייחסות האמריקאים לחומוס וכל האמריקניזציה שהם עשו לו,  אני יכולה לומר בוודאות שיש מקומות בארה"ב שניתן להשיג חומוס טוב. שפים אמריקאים שיצא להם לבקר בישראל, כמו מייקל סולומונוב (פילדלפיה וניו יורק) , טוד גינסבורג (אטלנטה), אלון שאעיה  (ישראלי – ניו אורלינס) וכמובן מסעדות ערביות, מצליחים להביא את הבשורה של מנת החומוס האותנטית לארה"ב.

בקיץ שעבר, טוד גינזבורג, אחד השפים המובילים פה באטלנטה, החליט לקחת את זה ברצינות ויצר POP-UP לחומוס לכמה חודשים אצלו במאפיה. הוא הציג שלוש אפשרויות למנת חומוס, עם כבש טחון, עם סלט עגבניות ואחת עם סלט גזר- כמון. מנת חומוס הוגשה בקערה כמו בארץ, עם מלפפון חמוץ ושתי פיתות.

20160622_200207

 

20160628_123435

שמונים אחוז מהזמן אני חושבת שיש תקווה לעם האמריקאי עם אוכל, אבל כל פעם שהם ממציאים חומוס חדש, דוגמת חומוס- שוקולד, אני מרגישה שהם עשו צעד אחד קדימה ושניים אחורה. אני מניחה שאי אפשר להוציא את האמריקאיות מהאמריקאי וחשיבה מחוץ לקופסה מסתכמת בחומוס – שוקולד.

הלכתי להכין חומוס.
נשתמע,
אני .

 מתכון:
1 קופסת שימורים של גרעיני חומוס (כי אין לי כוח לחכות עכשיו יום שלם ואחכ לקלף אותם
1 שן שום גדולה
2 כפות טחינה
חצי כוס מים
1 כף שמן זית
חצי לימון סחוט
מלח

מערבבים במערבל מזון או מיקסר, ומוסיפים טחינה, מים ולימון לפי הטעם ומרקם.
לבריאות (:

תגובה אחת הוסיפו את שלכם

  1. ברני הגיב:

    מה רע לבשל חומוס קפוא?

    אהבתי

להשאיר תגובה

